IMG_0613Nærvær eller at være nærværende er noget mange glemmer i hverdagens stress. Er du nærværende i dit liv, ved du hvad der foregår, lægger du mærke til de små detaljer eller suser du derudad fordi du har en hverdag, der er fyldt med stress?

Nærvær for mig er f.eks. når jeg går en tur ned til fjorden. Jeg ser hvad der sker omkring mig, jeg frydes over blomsterne, træerne, ser på fuglene, dyrene – jeg tager mig tid til de små detaljer. Det giver en fantastisk følelse af glæde i mig, når jeg er der i nuet – jeg stresser fuldkommen af i en form for meditation. Det er specielt dejligt i
øjeblikket, hvor jeg kan sidde og kigge ud over vandet, se solen skinne i vandoverfladen og nyde svanerne og ænderne – flere med unger – det er fantastisk, giver mig virkelig ro.

At være nærværende kan også være, at du tager dig tid til at lytte til den musik, du godt kan lide, at nyde en stille stund med dit kæledyr, en god ven eller dine børn. Nærvær er en måde at få ro og nydelse på ind i dit liv. Det lader dig op og giver dig ny energi i en stresset hverdag.

Nærvær er også at lytte til dig selv og til din krop. Hvordan har du det, får du hvad du har brug for, gør du det der giver dig glæde eller er der noget, der skal ændres? Hvad med din krop – fungerer den som den skal, eller prøver den at fortælle dig noget. Kroppen er fantastisk, den fortæller dig, hvis der er noget du skal kigge på. Hvis du har smerter, føler dig tung og uden energi eller er der andet, der ikke fungerer, så er det kroppens måde at sige fra på. Derfor er det vigtigt at være nærværende, det giver dig mulighed for at gøre noget, inden det måske sætter sig til sygdom eller noget kronisk. Du kan læse mere om hvad der sker og hvad der kan gøres ved det: https://susanneducinius.dk/sessioner/

En god øvelse til at skabe nærvær på, er at bruge min. 5 min. dagligt på denne øvelse:

Du skal slappe fuldkommen af og sidde med lukkede øjne. Tag nogle dybe vejrtrækninger helt ned i maven. Forestil dig at du står øverst på den røde knop, som du har gjort flad på en flagstang – her stopper du dine tanker. Derefter skal du folde dine hænder ved at vende håndfladerne mod hinanden, men med højre hånd over din venstre. Du tager derefter dine foldede hænder ned og ind mod brystet, mens du krydser venstre ankel ind over den højre ankel. Når du sidder der på flagstangen, er du i fuldkommen ro og uden tanker. Kommer der en tanke, lader du den glide væk og vender tilbage til knoppen på flagstangenJ

Skab nærvær når du kan, du vil føle dig næret og opladet med ny energi til din dag. Yoga er også et fantastisk redskab til nærvær, kan virkelig anbefales.